Algemene Voorwaarden voor Gezondheidspraktijk Flourish Health
Datum van Laatste Wijziging: 12-3-2024
Flourish Health, gevestigd aan Hoendiep 1, 9718 TA in Groningen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 91747112, biedt diensten aan op het gebied van osteopathie, orthomoleculaire therapie en klinische Psychoneuroimmunioloog. Voor vragen over onze algemene voorwaarden kunt u contact met ons opnemen via info@flourishhealth.nl
Artikel 1
Definities
• Praktijk: Flourish Health, aanbieder van osteopathie, orthomoleculaire therapie en kPNI.
• Cliënt: De natuuurlijke persoon aan wie door Flourish Health zorg wordt verleend.
• Dienst: Alle werkzaamheden, in welke vorm dan ook, die de osteopaat, orthomoleculair therapeut of kPNI therapeut voor of ten behoeve van een Cliënt verricht.
• Overeenkomst: Iedere overeenkomst die, ongeacht op welke manier, tussen behandelaar en Cliënt tot stand komt.
• kPNI: klinische Psychoneuroimmuniologie.
• NRO: Het Nederlands Register voor Osteopathie.
• NVO: Nederlandse Vereniging voor Osteopathie.
• NOF: Nederlandse Osteopathie Federatie.
• CAT: Collectief Alternatieve Therapeuten.
• MBOG: Maatschapij ter Bevordering van de Orthomoleculaire Geneeskunde.
• Wkkgz: De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg.
Artikel 2
TOEPASSELIJKHEID EN REIKWIJDTE ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen Cliënt en Flourish Health.
2. Deze algemene voorwaarden doen geen afbreuk aan hetgeen in de wet is beoogd.
Artikel 3
AANBOD EN ACCEPTATIE
1. Het aanbod van diensten wordt beschreven op de website en/of in persoonlijke communicatie.
2. Door gebruik te maken van de diensten van de praktijk, accepteert de Cliënt deze algemene voorwaarden.
3. De Cliënt dient zich te kunnen legitimeren bij de intake.
Artikel 4
VERTEGENWOORDIGING
De mogelijkheden van vertegenwoordiging van de Cliënt worden geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 5
BEKENDMAKEN EN OVERHANDIGEN ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Flourish Health draagt er zorg voor dat de Cliënt voorafgaand aan, of bij de totstandkoming van de behandelingsovereenkomst, weet van de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en kennis kan nemen van deze algemene voorwaarden.
2. Op verzoek van de Cliënt licht de Flourish Health deze algemene voorwaarden mondeling toe.
3. Op verzoek van de Cliënt doet de Flourish Health deze algemene voorwaarden schriftelijk toekomen.
Artikel 6
AFWIJKING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN
Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de Cliënt en de Flourish Health als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de Cliënt.
Artikel 7
DE AFLEVERING/ DE LEVERTIJD
1. De Flourish Health stelt op toegankelijke wijze informatie over de praktijkvoering beschikbaar aan de Cliënt. Deze informatie betreft in ieder geval informatie over:
a. de gegevens (naam en functie) van Flourish Health;
b. de te verlenen behandeling;
c. de gehanteerde tarieven;
d. de eigen verantwoordelijkheid van de Cliënt om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door de Flourish Health krachtens een verzekering worden vergoed;
e. openingstijden en bereikbaarheid;
f. deze algemene voorwaarden en de door de Flourish Health gehanteerde betalingsvoorwaarden;
g. de klachtenprocedure;
h. inschrijving in het Register van het NOF
2. Flourish Health informeert de Cliënt indien zich wijzigingen hebben voorgedaan ten aanzien van de in lid 1 van dit artikel bedoelde gegevens. De Cliënt informeert de Flourish Health desgevraagd ook over nieuwe relevante omstandigheden, zoals:
a. bezoek aan een andere osteopaat /zorgverlener in verband met dezelfde of andere klacht;
b. wijzigingen in de gezondheidssituatie van de Cliënt;
c. het gebruik van geneesmiddelen (ook het stoppen met dit gebruik);
d. wijzigingen in de vertegenwoordiging zoals bedoeld in artikel 3 van deze algemene
voorwaarden;
e. de toepasselijkheid van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen.
Artikel 8
INFORMATIE MET BETREKKING TOT DE BEHANDELING
1. Flourish Health licht de Cliënt op duidelijke wijze en desgevraagd schriftelijk in over het voorgenomen onderzoek en de voorgestelde en mogelijk alternatieve behandelingen en over de ontwikkelingen van het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de Cliënt. De informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de Cliënt. Flourish Health vergewist zich voorafgaand aan de behandeling van de Cliënt of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.
2. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de Cliënt om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door de Flourish Health krachtens een verzekering worden vergoed.
3. Indien dit tijdens het onderzoek c.q. de behandeling noodzakelijk blijkt, kan Flourish Health afwijken van de gemaakte afspraken. Dit kan tevens leiden tot een afwijking van de vooraf overeengekomen kosten van de behandeling. De Cliënt zal tijdens de behandeling worden geïnformeerd over de afwijking en eventuele gevolgen voor de kosten, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.
4. De Cliënt heeft te allen tijde het recht op een second opinion, uit te voeren door een andere Flourish Health. De kosten van een second opinion zijn voor rekening van de Cliënt of diens verzekeraar.
5. Flourish Health stelt informatie benodigd voor de second opinion, op diens schriftelijke verzoek, ter beschikking van de Cliënt.
Artikel 9
BEHANDEL PROCES
1. Tijdens de eerste afspraak wordt een anamnese afgenomen, een behandelplan afgesproken en verstrekt de Cliënt de benodigde verdere informatie, waaronder NAW-gegevens.
2. Indien er lichamelijk onderzoek plaatsvindt, dient de Cliënt bepaalde kledingstukken uit te doen, zodat het lichaam beter onderzocht kan worden. Als hier bezwaren tegen zijn, dient de Cliënt dit te melden bij de therapeut, en wordt naar een passende oplossing gezocht.
3. Overdracht naar derden gebeurt middels schriftelijke notificatie, waarin persoonsgegevens (o.a. BSN, personalia, verzekeringsgegevens) en het behandelproces worden vermeld en omschreven. Deze overdracht wordt opgesteld in overeenstemming met en goedkeuring van de patiënt/Cliënt.
4. Bij een afwijkend beloop in tijdsduur of symptomen kan besloten worden de patiënt/Cliënt te verwijzen naar de huisarts voor eventueel verder medisch onderzoek. Hiervoor zal de overdracht plaatsvinden zoals hierboven omschreven.
Artikel 10
TOESTEMMING BEHANDELING MINDERJARIGE
Voor de behandeling van minderjarigen tot 16 jaar is de instemming van beide ouders, wettelijke verzorgers, of voogden vereist. Bij kinderen jonger dan 12 jaar is de toestemming van beide ouders noodzakelijk, zelfs in geval van een scheiding. Voor kinderen tussen 12 en 16 jaar nemen ouders en het kind gezamenlijk een beslissing, waarbij het kind het laatste woord heeft. Deze toestemming blijft van kracht totdat deze wordt ingetrokken of de behandeling wordt beëindigd. Door akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden geeft u tevens toestemming conform de bovengenoemde bepalingen met betrekking tot de behandeling van minderjarigen.
Artikel 11
TOT STAND KOMEN BEHANDELINGSOVEREENKOMST DOOR INSCHRIJVEN NIEUWE CLIËNT IN DE PRAKTIJK
1. Voor het tot stand komen van een behandelingsovereenkomst moet de Cliënt zich bij de Flourish Health inschrijven en een afspraak maken voor een eerste consult.
2. Vanaf het moment van het maken van een afspraak is de WGBO van kracht.
3. Tijdens de eerste afspraak wordt een anamnese afgenomen en een behandelplan afgesproken en verstrekt de patiënt de door de osteopaat benodigde nadere informatie (waaronder NAW gegevens).
4. De Flourish Health vergewist zich ervan of er sprake is van vertegenwoordiging zoals is bedoeld in artikel 3 van deze algemene voorwaarden, waaronder mede begrepen de toepasselijkheid van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen.
5. De behandelingsovereenkomst wordt aangegaan tussen de patiënt met een zorgvraag en de behandelaar en komt tot stand indien de patiënt, dan wel diens vertegenwoordiger indien dit is vereist op grond van art. 7:465 BW, kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan.
Artikel 12
AFSPRAKEN EN ANNULERING
• Afspraken dienen tijdig te worden verplaatst en kunnen worden geannuleerd met een opzegtermijn van minstens 48 uur voor de behandeling/afspraak. Bij niet-nakoming van een afspraak wordt 50% van de gereserveerde tijd in rekening gebracht, dit is incl. 21% btw.
• Bij herhaaldelijk niet nakomen van een gemaakte afspraak zal het volledige bedrag in rekening gebracht worden.
Artikel 13
BETALING
De betaling dient direct na afloop van het consult/behandeling te worden voldaan met de pin. De factuur volgt vervolgens per mail na het consult en deze dient u zelf te declareren bij uw zorgverzekeraar .
Artikel 14
PROTOCOLLEN EN RICHTLIJNEN
Flourish Health levert zorg en diensten met inachtneming van de geldende normen, richtlijnen en protocollen voor osteopathie zoals geldend binnen het NOF, voor orthomoleculaire therapie zoals geldend binnen het CAT dan wel voor kPNI geldend binnen het MBOG. Flourish Health biedt de Cliënt zorgverlening overeenkomstig de eisen van goed hulpverlenerschap en de algemeen geldende normen van professionaliteit, kwaliteit en verleent zorg naar de huidige stand van de wetenschap en de praktijk.
Artikel 15
GEKWALIFICEERD PERSONEEL
1. Flourish Health waarborgt dat bij de uitvoering van de behandelingsovereenkomst uitsluitend gekwalificeerd en bekwaam ondersteunend personeel wordt betrokken en dat ook zij handelen volgens de in artikel 10 bedoelde normen, protocollen en richtlijnen. Flourish Health is verantwoordelijk voor de verleende zorg.
2. Flourish Health zorgt ervoor dat het voor de Cliënt duidelijk is welke functie de betrokken medewerkers vervullen.
Artikel 16
BETREKKEN VAN DERDEN BIJ HET UITVOEREN VAN (ONDERDELEN VAN) ZORG
Flourish Health kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht geven tot de levering van diensten. De Flourish Health betracht hierbij zorgvuldigheid en informeert de Cliënt hierover. Flourish Health blijft jegens de Cliënt verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling
Artikel 17
INCIDENT OF CALAMITEIT
1. Ingeval van een incident,
a. neemt Flourish Health daarover na het ontdekken van het incident direct contact op met de Cliënt;
b. draagt Flourish Health zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten;
c. onderneemt Flourish Health wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de Cliënt weg te nemen of te beperken;
d. wordt medewerking verleend aan een door de Cliënt gewenste second opinion.
2. Zodra de toedracht van het incident bekend is, wordt de Cliënt duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen. In het kader van deze communicatie wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de wensen en behoeften van de Cliënt.
3. Is er sprake van een calamiteit dan wordt in aanvulling op lid 1 en 2 onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.
Artikel 18
BEËINDIGING VAN DE BEHANDELINGSOVEREENKOMST
1. De behandelingsovereenkomst eindigt:
a. met wederzijds goedvinden bijvoorbeeld zodra het behandeldoel is bereikt; in dat geval wordt de beëindiging vastgelegd in het dossier;
b. na opzegging van de behandelingsovereenkomst door de Cliënt of Flourish Health met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 15 en 16 van deze algemene voorwaarden;
c. door overlijden van de Cliënt;
d. door ontbinding door de rechter.
Artikel 19
OPZEGGING DOOR DE CLIËNT
De Cliënt kan de behandelingsovereenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door berichtgeving daarover aan Flourish Health
Artikel 20
OPZEGGEN, OPSCHORTEN OF WEIGEREN SPECIFIEKE BEHANDELING DOOR FLOURISH HEALTH
1. Flourish Health kan de behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen vanwege gewichtige redenen, schriftelijk, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, en mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. Flourish Health heeft de Cliënt gewezen op de klachtenmogelijkheden.
b. Flourish Health heeft naar redelijkheid geprobeerd om de gronden voor de opzegging met de Cliënt te bespreken;
2. Gewichtige redenen zijn aanwezig indien de relatie tussen Flourish Health en de Cliënt onhoudbaar is geworden waardoor van Flourish Health in redelijkheid niet kan worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:
a. dat de Cliënt zijn verplichtingen uit de behandelingsovereenkomst niet naleeft;
b. dat de Cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandelingsovereenkomst;
c. dat de Cliënt, diens wettelijk vertegenwoordiger, belangenbehartiger of anderen bij de zorgvrager betrokkenen gedragingen vertoont/vertonen jegens medewerkers of andere Cliënten van Flourish Health, die voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maken;
d. dat de omvang of zwaarte van de zorgverlening door een gewijzigde (zorg)vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de behandelingsovereenkomst gaat vallen en Flourish Health en de Cliënt geen afspraken kunnen maken over een aanpassing van de behandelingsovereenkomst;
e. dat Flourish Health, als gevolg van een niet aan Flourish Health verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van de zorgverzekeraar voor de uitvoering van de overeengekomen zorgverlening en de Cliënt deze ook niet voor eigen rekening afneemt;
f. in geval van surséance van Flourish Health.
3. Flourish Health zal bij opzegging naar zijn vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de Cliënt.
4. Flourish Health is gerechtigd gemotiveerd op inhoudelijke gronden het uitvoeren van een onderzoek of behandeling te weigeren.
5. Flourish Health is bij een betalingsachterstand gerechtigd om verdere behandeling op te schorten tenzij de medische noodzaak zich hiertegen verzet. Pas nadat er contact is geweest met de Cliënt kan Flourish Health overgaan tot opschorting van de behandeling of het vragen van contante betaling.
Artikel 21
BEHANDELING KLACHTEN
1. Flourish Health beschikt over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend gemaakte regeling voor de opvang en behandeling van klachten en behandelt een klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Onderdeel van de klachtenregeling is de door de Wkkgz bedoelde klachtenfunctionaris. Deze zorgt o.a. voor opvang van de klacht, kan bemiddelen en kan een oplossing voor de klacht aandragen. Deze klachtenfunctionaris werkt onafhankelijk. Naam en contactgegevens van deze functionaris worden door Flourish Health op eerste verzoek van de Cliënt aan de Cliënt verstrekt.
3. Flourish Health zorgt voor afdoende verwijzing naar de klachtenregeling en de klachtenfunctionaris op zijn/haar website en/of in de wachtkamer van de praktijk. Een papieren versie van de klachtenregeling wordt op eerste verzoek van de Cliënt aan de Cliënt verstrekt.
4. Voor klachten over orthomoleculaire therapie consulten kunt u via CAT uw klacht afhandelen. Zie voor meer informatie de website van het CAT op https://catcollectief.nl/gat-geschillen-alternatieve-therapeuten/
5. Voor klachten over kPNI consulten kunt u via KAB uw klacht afhandelen. Zie voor meer informatie de website van het KAB op https://www.kab-koepel.nl/
Artikel 22
GESCHILLENREGELING
1. Een geschil ontstaat als de procedure zoals omschreven in artikel 17 niet goed is gevolgd of indien de procedure van artikel 17 wel is gevolgd maar niet heeft geleid tot het in voldoende mate wegnemen van de klacht.
2. De Cliënt en Flourish Health kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Osteopathie, zoals genoemd in de klachten- en geschillenregeling van de Flourish Health. In de geschillenregeling wordt de termijn waarbinnen een geschil moet worden ingediend bepaald.
3. De geschillenregeling voldoet aan de eisen van de Wkkgz en is afgestemd met vertegenwoordigende partijen van patiënten/ consumenten.
4. Geschillen kunnen ter beslechting ook altijd worden voorgelegd aan de rechter.
Artikel 23
COLLEGE VAN TOEZICHT EN COLLEGE VAN BEROEP
Voor gedragingen van een Flourish Health die in strijd zijn met één of meer bepalingen van het op hen van toepassing zijnde Beroepscompetentieprofiel en de Beroepscode voor osteopaten zoals vastgesteld door het College van Toezicht voor Osteopathie geldt dat de Cliënt het College van Toezicht kan verzoeken om een uitspraak en staat nadien beroep bij het College van Beroep open. Gebruik van deze regeling heeft geen effect op de rechten zoals verwoord in artikel 17 en artikel 18.
Artikel 24
MEDISCHE DISCLAIMER
De informatie op deze website is niet bedoeld als vervanging voor medisch advies. De informatie is algemeen bedoeld en geldt niet voor individuele medische situaties. De informatie kan niet beschouwd worden als aanbeveling om ziektes te behandelen. Aan de informatie hechten dan ook geen diagnostische of therapeutische waarden. De lezer wordt geadviseerd om contact op te nemen met een professional van Flourish Health voor specifieke informatie over zijn individuele gezondheidssituatie.
Artikel 25
WIJZIGINGEN IN DE VOOWAARDEN
De praktijk behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen. Wijzigingen worden op de website geplaatst.
Artikel 26
BEHANDELOVEREENKOMST
Door in te stemmen met de algemene voorwaarden geeft u toestemming voor het ondergaan van een osteopatische behandeling, orthomoleculaire en/of kPNI consult. De behandelovereenkomst waar u akkoord mee gaat, is beschikbaar als bijlage 1. Indien de behandeling betrekking heeft op een minderjarige, wordt de behandelovereenkomst in bijlage 2 toegepast.
Bijlage 1
BEHANDELOVEREENKOMST
Ik verklaar het volgende te hebben gelezen:
• De therapeut verplicht zich tot handelen in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ).
• De therapeut houdt een cliëntendossier bij, waarbij de cliënt het recht heeft om dit in te zien. Het dossier wordt conform de wettelijke bewaartermijn van 20 jaar bewaard.
• De therapeut verplicht zich tot het verstrekken van relevante behandelinformatie aan de cliënt gedurende alle fasen van de behandeling. Tegelijkertijd verbindt de cliënt zich eraan om via het anamnesegesprek relevante informatie aan de therapeut te verstrekken.
• De therapeut waarborgt de geheimhouding van alle door de cliënt verstrekte gegevens die worden opgeslagen in het dossier.
• Zonder de expliciete toestemming van de cliënt voert de therapeut geen (be-)handelingen uit. Indien de behandeling ontoereikend is, verplicht de therapeut zich tot een correcte doorverwijzing naar een collega-therapeut of arts.
• De cliënt erkent en stemt in met de gehanteerde tarieven. Betaling van de behandelingen vindt plaats per pin.
• De cliënt verbindt zich ertoe afspraken tijdig af te zeggen; anders kunnen kosten in rekening worden gebracht.
• In geval van klachten over de behandeling kan de cliënt gebruikmaken van het klachtrecht door zich te richten tot de klachtencommissies, zoals vermeld in de algemene voorwaarden.
• Alle eventuele negatieve gevolgen die voortvloeien uit het achterhouden van informatie in het medisch dossier bij de huisarts zijn de verantwoordelijkheid en financiële verantwoordelijkheid van de cliënt.
Bijlage 2
BEHANDELOVEREENKOMST MINDERJARIGE
Ik verklaar het volgende te hebben gelezen
• De therapeut handelt in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ).
• De therapeut legt een cliëntendossier aan, waarbij de cliënt het recht heeft om dit in te zien. Het dossier wordt volgens de wettelijke bewaartermijn van 20 jaar bewaard.
• De therapeut verplicht zich om de cliënt gedurende alle stadia van de behandeling van relevante informatie te voorzien. In ruil hiervoor verbindt de cliënt zich ertoe via het anamnesegesprek relevante informatie aan de therapeut te verstrekken.
• De therapeut waarborgt strikte geheimhouding van de door de cliënt verstrekte gegevens die worden opgeslagen in het dossier.
• Zonder de uitdrukkelijke toestemming van de cliënt voert de therapeut geen (be-)handelingen uit. De therapeut verbindt zich er ook toe de cliënt correct door te verwijzen naar een collega-therapeut of arts als de huidige behandeling niet toereikend is.
• De cliënt is op de hoogte van en stemt in met de gehanteerde tarieven.
• Betaling van de behandelingen geschiedt per pin.
• De cliënt verplicht zich om afspraken tijdig af te zeggen; anders kunnen kosten in rekening worden gebracht.
• Bij klachten over de behandeling kan de cliënt gebruikmaken van het klachtrecht door zich te wenden tot de klachtencommissies zoals vermeld in de algemene voorwaarden.
• Alle eventuele negatieve gevolgen die voortvloeien uit het achterhouden van informatie in het medisch dossier bij de huisarts zijn de verantwoordelijkheid en financiële verantwoordelijkheid van de cliënt.
Diensten: kPNI
Home
Diensten: Osteopathie
Diensten: OMT
Contact
Tarieven
Over ons
Gezondheid is meer dan niet ziek zijn. Wij helpen je de balans te vinden en bloeiende gezondheid te bereiken.